Vitaliteit in Bedrijf: waterschap Noorderzijlvest over financiële fitheid

De Werkgeversvereniging voor Energie en Nutsbedrijven (WENB) helpt werkgevers om hun medewerkers gezond, gemotiveerd en productief te kunnen laten werken. Een positieve, belonende aanpak helpt bij het creëren van urgentie rondom vitaliteit bij bedrijven: daarom is er een award ontstaan voor de Vitaalste Vakbedrijven. Werkgevers die zich het meest inspannen om de (mentale) vitaliteit van hun technisch personeel te stimuleren worden in het zonnetje gezet. Ook in 2024 zal deze award weer worden uitgereikt aan de twee koplopers onder de WENB-leden.

Alle bedrijven zijn op hun eigen manier met de vitaliteit van hun technische vakmensen bezig. Sommige bedrijven blinken uit op een bepaald vitaliteitsonderwerp, van omgaan met ongewenst gedrag tot hulp bij financieel inzicht. In deze serie interviewen we medewerkers over deze best practices zodat andere bedrijven kunnen leren hoe ze met deze uitdagingen om kunnen gaan. Vandaag: Mirjam Schoorl van waterschap Noorderzijlvest over financiële fitheid.

Wat was de aanleiding om medewerkers hulp bij financiële fitheid aan te gaan bieden?
We zijn op dit onderwerp gekomen door een enquête die we uitgezet hadden onder de medewerkers waarin we vroegen waar zij behoefte aan hadden op het gebied van vitaliteit. Toen kwamen we erachter dat er medewerkers waren die behoefte hadden om financieel fit te zijn, te worden of te blijven. Af te leiden uit de respons op de enquête, gecombineerd met de stijgende energieprijzen en inflatie, leek het ons dat een grote groep medewerkers daar behoefte aan zou hebben. Wij vonden dat we er iets mee moesten doen maar het was voor ons wel een nieuw onderwerp om aan te kaarten. Mensen lopen er over het algemeen niet mee te koop als zij financiële problemen hebben. Er is vaak sprake van schaamte of ontkenning. Dus de vraag was hoe we dit goed op konden pakken.

Wat doen jullie op het gebied van financiële fitheid van medewerkers?
Uiteindelijk hebben we besloten om ons aan te sluiten bij een Budgetcoach Groep en het eerste coachgesprek gratis aan te bieden, zonder tussenkomst van leidinggevenden. Om de privacy van medewerkers te waarborgen ben ik de enige binnen Noorderzijlvest die op de hoogte wordt gesteld door de Budgetcoach Groep als een medewerker zich bij hen aanmeldt. Ik ga met de betreffende medewerker nooit het gesprek hierover aan. Als er na dat eerste gesprek een vervolg nodig is, kunnen medewerkers dit uit hun persoonlijk basisbudget betalen. Dat is eigenlijk een budget dat bestemd is om je te ontwikkelen. Maar financiële zekerheid is een van de basisbehoeften van een mens dus door hulp bij financiële problemen te faciliteren voorkomen we dat medewerkers slechter gaan functioneren of zelfs uitvallen.

Van medewerkers die gebruik hadden gemaakt van de budgetcoach Groep hoorden wij terug dat zij enorm opgelucht waren. Daarom vonden we het belangrijk om financiële fitheid ook onderdeel van ons vitaliteitsbeleid te maken. Samen met het Instituut voor Vitaal Ondernemen (IVVO) hebben wij ons vitaliteitsbeleid uitgewerkt in 3 pijlers: fysiek fit, mentaal fit en financieel fit.

We nemen van het IVVO een aantal workshops af en een aantal coachdagen. Een van de workshops is financieel fit. Om deel te kunnen nemen hoef je geen financiële zorgen te hebben, de workshop is voor een bredere groep medewerkers bestemd. Bijvoorbeeld voor mensen die nu vijftig zijn en denken: hoe zit dat zometeen als ik met pensioen ga? Mensen die acute financiële problemen hebben, kunnen nog steeds gebruik maken van de Budgetcoach Groep.

We hebben een poster ontwikkeld om de Budgetcoach Groep onder de aandacht te brengen. met daarop het telefoonnummer dat zonder tussenkomst van Noorderzijlvest anoniem gebeld kan worden. Onder de QR-code op de poster zijn handige tips te vinden. Via ons e-hrm systeem kunnen medewerkers e-learnings volgen met als onderwerp: Goed met geld.

Wat is het effect van jullie aanbod?
De medewerkers die gebruik hebben gemaakt van de Budgetcoach Groep voelen zich erg geholpen. Het geeft overzicht, het geeft rust en daardoor hou je mensen in het zadel. Ik kan zeggen dat het happy mensen oplevert.

De workshop die we vorig jaar hadden georganiseerd was niet zo goed bezocht. Slechts 6 of 7 deelnemers. Die hebben we waarschijnlijk te laat en niet voldoende onder de aandacht gebracht. We merken dat de agenda's gewoon heel snel vol lopen. En mogelijk speelt ook schaamte mee. Want als je naar zo’n workshop gaat, wat zullen anderen daar wel niet van denken? De volgende workshop gaan we uitgebreider onder de aandacht brengen op ons intranet en ook duidelijk aangeven dat hij voor iedereen bedoeld is: hoe kan je het beste met je geld omgaan, hoe hou je de regie en hoe zit dat in de toekomst als je in een andere levensfase terechtkomt?

Wat adviseer je andere bedrijven die met financiële fitheid aan de slag willen?
Vooral dat je financiële hulp laagdrempelig maakt. Dus zorg ervoor dat medewerkers anoniem van de hulp gebruik kunnen maken, dat je de financiële drempel wegneemt en dat mensen de weg naar de financiële hulp makkelijk weten te vinden, bijvoorbeeld door posters op te hangen. En bemoei je als werkgever niet met wie er wel of niet voor die hulp in aanmerking komt. Probeer ook financiële problemen bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Breng het in ieder geval onder de aandacht bij de leidinggevenden zodat zij het in hun team ter sprake kunnen brengen.Financieel advies bieden aan medewerkers is niet alleen fijn voor de medewerker zelf, maar ook beter voor de organisatie. Gewoon doen dus!