Vitaliteit in bedrijf: serious game ter voorkoming van graafschade ontwikkeld door Ondernemende Gasten voor de Siers Groep

De Werkgeversvereniging voor Energie en Nutsbedrijven (WENB) helpt werkgevers om hun medewerkers gezond, gemotiveerd en productief te kunnen laten werken. Een positieve, belonende aanpak helpt bij het creëren van urgentie rondom vitaliteit bij bedrijven: daarom is er een award ontstaan voor de Vitaalste Vakbedrijven. Werkgevers die zich het meest inspannen om de (mentale) vitaliteit van hun technisch personeel te stimuleren worden in het zonnetje gezet. Ook in 2024 zal deze award weer worden uitgereikt aan de twee koplopers onder de WENB-leden.


Sommige bedrijven blinken uit op een bepaald vitaliteitsonderwerp, van omgaan met ongewenst gedrag tot hulp bij financieel inzicht. In deze serie interviewen we medewerkers over deze best practices zodat andere bedrijven kunnen leren hoe ze met deze uitdagingen om kunnen gaan.


Kevin Schuurmans van Ondernemende Gasten ontwierp vorig jaar in opdracht van de Siers Groep een escaperoom om graafschade te voorkomen. Deze creatieve aanpak was effectief én leuk: zo leuk zelfs dat Siers besloot de escaperoom openbaar te maken zodat iedereen het kan spelen. CrossOver vindt dit een mooi voorbeeld om bedrijfsongevallen te voorkomen en ging met Ondernemende Gasten hierover in gesprek.


Wat was de aanleiding om met dit onderwerp aan de slag te gaan?

Siers werkt in de ondergrondse infra van Nederland en heeft daardoor veelvuldig te maken met de zogenaamde CROW 500-richtlijn. Deze richtlijn voorkomt graafschade aan kabels en leidingen. Siers deelde hier eerst een flyer over uit, maar zag in dat dit beter kon. Want ja, als die al gelezen werd, bleef de informatie erop niet echt hangen, terwijl de gevolgen echt groot kunnen zijn.

Ondernemende Gasten is een organisatie die juist met dit soort uitdagingen graag aan de slag gaat. “We zijn vijf jaar geleden met Ondernemende Gasten begonnen omdat wij zagen dat leren, ontwikkelen en veranderen bij veel grote organisaties nog op de ouderwetse manier ging, namelijk met een powerpointpresentatie met veel bullets. ‘Als ik het maar duidelijk uitleg, dan snap jij wat je moet doen’. Terwijl alles in het leven is bedoeld om een ervaring te zijn, en dat is hoe restaurants, reisorganisaties, social mediaplatforms het tegenwoordig allemaal aanpakken.”

Ondernemende Gasten maakt ervaringen om serieuze inhoud bijvoorbeeld in een spel te vatten, zodat medewerkers zelf ervaren: ‘Aha, dat betekent dat voor míj!’. “Naast spellen maken we ook andere e-learnings, interactieve documentaires en organiseren we grote evenementen. Altijd staat de ervaring rondom serieuze vraagstukken centraal en willen we dat mensen er wat van leren. Vaak liggen vraagstukken op strategisch vlak: ‘We moeten verduurzamen, we moeten innoveren, maar hoe zorgen we dat iedereen snapt waarom en wat de veranderingen betekenen voor individuele werknemers?’“

Wat hebben jullie voor de Siers Groep gedaan?

“Voor Siers hebben we een digitale escaperoom gebouwd om alle medewerkers - zowel in de keet als op het hoofdkantoor - kennis te laten maken met de CROW 500-richtlijn. In die escaperoom werk je samen aan een probleem waar je die richtlijn - die graafschade aan kabels en leidingen voorkomt - voor nodig hebt. Als je het niet goed doet, dan ontploft de boel dus heb je gelijk de consequenties door.

Bij alle opdrachtgevers, dus ook bij Siers, onderzoeken we eerst de vraag. Wat speelt er nou echt, waarom worden die richtlijnen nu niet gevolgd, hoe staat de doelgroep erin, wat weten ze al, wat zijn dit überhaupt voor mensen? Door interviews kwamen we er bijvoorbeeld achter dat de gehaktballenlunch bij Siers een bekend begrip was, dus de wekelijkse winnaar van de escaperoom kreeg daadwerkelijk gehaktballenlunch in de keet. Uit een dergelijke projectstart rolt een project waar een projectteam voor wordt opgesteld. Dat team bestaat uit mensen van Ondernemende Gasten én mensen van de klant, zodat we het ontwerp met de juiste mensen kunnen testen. Zo weten we welke aanpassingen we moeten maken qua taal en qua illustraties. Na goedkeuring van het ontwerp gaan we de ontwikkeling in.”

Wat was het effect?

“De escaperoom sloeg zo goed aan dat de opdrachtgever via LinkedIn en andere kanalen de website en het wachtwoord heeft gedeeld, omdat iedereen het zo leuk vond om te spelen. Ook bij andere klanten horen we weleens dat mensen in de pauze hun eigen high scores proberen te verbeteren. Dit concept werkt vooral bij organisaties waar een noodzaak is om te veranderen, maar waar het moeilijk is om mensen mee te krijgen. De uitdaging moet dermate groot zijn dat het niet lukt met 1 op 1 gesprekken. Het kan ook interessant zijn voor meerdere bedrijven in dezelfde sector om een gemeenschappelijke uitdaging op deze manier aan te pakken. Op deze manier wordt een probleem een leuke uitdaging voor de medewerker én blijft het betaalbaar.”

Wil je meer weten? Neem contact op met Kevin Schuurmans via

kevins@ondernemendegasten.nl.

De escaperoom kun je ook zelf proberen. Ga naarCROW500.siersgroep.nl en gebruik het wachtwoord: crow500siers.