Vitaliteit in Bedrijf: Delta Fiber over mantelzorg

De Werkgeversvereniging voor Energie en Nutsbedrijven (WENB) helpt werkgevers om hun medewerkers gezond, gemotiveerd en productief te kunnen laten werken. Een positieve, belonende aanpak helpt bij het creëren van urgentie rondom vitaliteit bij bedrijven: daarom is er een award ontstaan voor de Vitaalste Vakbedrijven. Werkgevers die zich het meest inspannen om de (mentale) vitaliteit van hun technisch personeel te stimuleren worden in het zonnetje gezet. Ook in 2024 zal deze award weer worden uitgereikt aan de twee koplopers onder de WENB-leden.

Alle bedrijven zijn op hun eigen manier met de vitaliteit van hun technische vakmensen bezig. Sommige bedrijven blinken uit op een bepaald vitaliteitsonderwerp, van omgaan met ongewenst gedrag tot hulp bij financieel inzicht. In deze serie interviewen we medewerkers over deze best practices zodat andere bedrijven kunnen leren hoe ze met deze uitdagingen om kunnen gaan. Vandaag: Françoise Harteveld, senior HR business partner bij Delta Fiber over mantelzorg.


Delta Fiber heeft een uitgebreid DI beleid en heeft dit jaar als nieuwe hoofd drijfveer Gezondheid & Vitaliteit, waarbij specifiek aandacht is voor de organisatorische ondersteuning op dit gebied middels verschillende initiatieven. Een van de initiatieven bestaat uit het aanbieden van de groepsapp Hello 24/7 die mantelzorgers helpt de zorg te coördineren. Via de app is er ook toegang tot de Hello Academy, waarin artikelen over mantelzorg worden geplaatst, en toegang tot workshops en coaching. Hello 24/7 biedt ook een ondersteunende toolkit voor HR professionals en leidinggevenden aan, zij kunnen er immers voor zorgen dat mantelzorg bespreekbaar wordt gemaakt binnen de organisatie. De toolkit bestaat uit artikelen die gedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld over hoe je het gesprek aan kan gaan met medewerkers, en hoe je kan zorgen dat iemand echt aan de slag kan met mantelzorg en weer terug die balans kan vinden.


Wat was de aanleiding om met mantelzorg aan de slag te gaan?

Als je kijkt naar de cijfers over mantelzorg schrik je daar best van, want 25% van de werknemers in Nederland is mantelzorger en 20% van het verzuim in organisaties komt door mantelzorg. Daarom wilden we de medewerkers die hier mee te maken hebben ondersteuning bieden. De app helpt om de balans tussen werk en privéleven van mantelzorgers te verbeteren door het aanmaken van een sociaal zorgnetwerk zodat je de zorg kan delen en regelen met familie, vrienden, buren, eigenlijk met iedereen die kan en wil helpen. Dat sprak ons heel erg aan. De app zorgt ervoor dat afspraken met ziekenhuizen en artsen en andere zorgtaken eenvoudig gedeeld en beheerd kunnen worden. Dit voorkomt dat de mantelzorg volledig op één persoon neerkomt en helpt verzuim en overbelasting te voorkomen.


Hoe hebben jullie de app ingezet of gelanceerd?

We zijn voor 1 jaar een verbintenis met Hello 24/7 aangegaan en bieden het premium account met alle functionaliteiten aan alle medewerkers aan. Daarna wordt er geëvalueerd. De lancering hebben we aan de dag van de mantelzorg gekoppeld. Er zijn posters opgehangen en er is een soort infographic gedeeld binnen de organisatie. In de infographic stond informatie over de app, een QR code om je aan te melden voor de app en ook wat feiten: waarom het goed is om oog te hebben voor mantelzorgers. Op intranet hebben we ook informatie gedeeld, gecombineerd met persoonlijke ervaringen van medewerkers met mantelzorg. Daar heb ik een aantal mensen voor geïnterviewd. Toen merkte ik dat mensen hun ervaring met mantelzorg toch wel heel erg privé vinden en niet fijn om zomaar te delen. Er waren wel een aantal mensen die opmerkingen hadden of geïnterviewd wilden worden maar sommigen wilden dat alleen anoniem doen. Door de neiging het feit dat ze mantelzorger zijn privé te houden is het ook lastig om een goed beeld te krijgen hoeveel medewerkers binnen Delta Fiber hiermee te maken hebben.


Wat is het effect van het lanceren van de app?

Delta Fiber heeft geen inzicht in hoe de app wordt gebruikt, daar hebben we bewust voor gekozen. We krijgen niet te zien hoeveel mensen er bijvoorbeeld in zitten, wat er wordt gezegd en wie het zijn. Zodat de privacy van medewerkers geborgd is en ook om de drempel voor het gebruik van de app te verlagen. We horen alleen hoe vaak hij wordt gedownload. Dat is tot nu toe nog niet zo vaak geweest, maar bijvoorbeeld een van de geïnterviewde mensen die ik op de app had geattendeerd had een collega die ook behoefte aan de app had. Zo delen collega’s ervaringen met elkaar en kan het aantal gebruikers van de app langzaam groeien.


We hebben een nieuw intranet dus we gaan kijken hoe we daarop de app opnieuw onder de aandacht kunnen brengen. En misschien kunnen we medewerkers interviewen over hun ervaringen met de app.


Heb je tips voor bedrijven die hier ook mee aan de slag willen?

Ja, qua implementatie. Je hebt een heel duidelijk communicatieplan nodig om het goed te laten landen. Ik had nu samen met een collega zelf een infographic gemaakt. Maar bij onze vitaliteitsapp bijvoorbeeld wordt de lancering door onze directie gedaan en is er een communicatieplan waarbij een hele batterij aan ontwerpers is betrokken die zorgen dat de boodschap op verschillende manieren onder de aandacht wordt gebracht. En dat helpt natuurlijk wel om het nog beter te laden en te implementeren. Dus dat is wel een belangrijke tip.


Ik raad ook aan om de managers erbij te betrekken, ze een goede briefing te geven, zodat zij medewerkers die met mantelzorg te maken hebben op de app kunnen wijzen.


Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over Hello 24/7 dan kun je hier de presentatie van Hello 24/7 voor Delta Fiber bekijken.



Vul hier uw eigen inhoud in.