Het tekort aan vakmensen is groot en groeiende. Organisaties willen dit probleem allemaal oplossen, om zo meer instroom en behoud van medewerkers te genereren voor zichzelf én voor de sector. Sommige organisaties blinken echt uit in bepaalde aspecten, die leidden tot meer instroom en/of behoud. Dat kunnen we zien als best practices of ladders die je organisatie stappen verder kunnen helpen naar die stip op de horizon: het oplossen van het tekort. Wat doen die organisaties nou goed en hoe kunnen we van elkaar leren? En welke valkuilen zijn ook goed om onderling te delen? Zo startte de ontbijtsessie op maandagochtend half acht (!). Alle aanwezigen hebben op één of andere manier een link met het thema en proberen op hun manier meer vakmensen naar de arbeidsmarkt te krijgen. We doken met elkaar de diepte in op twee onderwerpen die mogelijk oplossingen kunnen bieden: leercultuur en bedrijvencarrousel.
Een bedrijf met een positieve leercultuur stimuleert leren en ontwikkelen van alle medewerkers. Medewerkers vinden het vanzelfsprekend om bezig te zijn met hun vakinhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling en helpen elkaar daarbij. Bedrijven zijn hierdoor zelf flexibeler en meer wendbaar. Leercultuurscans geven bedrijven inzicht in welke dingen ze al goed doen en op welke punten ze nog kunnen verbeteren. De aanwezigen wilden bijvoorbeeld graag inzicht in de motivatie van hun personeel om zo een aantrekkelijke werkgever te kunnen zijn en/of beter in staat te zijn personeel te behouden. Het is voor bedrijven het meest interessant om te leren van best practice-organisaties. Er zijn genoeg voorbeelden: de een is goed in onboarding, de ander in modulair opleiden. Het delen van goede voorbeelden en successen zorgt voor enthousiasme en inspiratie, zodat iedereen hopelijk straks meedoet!
Ook over de bedrijvencarousel werd actief meegedacht. Alle aanwezigen vinden het belangrijk om gezamenlijk te zorgen dat de uitstroom uit de techniek kleiner wordt. Hierbij geldt wel een essentiële randvoorwaarde: “Gij zult het personeel van anderen niet overnemen”. Voor nieuwe werknemers (waar de uitval groot is) is het nuttig om te zorgen dat zij niet uitvallen, en op de goede plek terechtkomen. Maar voor de ervaren vakkrachten is een carousel minstens zo nuttig. Over de vorm van een bedrijvencarousel kwamen veel goede ideeën: via informatiebijeenkomsten (al dan niet op een gezamenlijk bedrijventerrein), een aanbodskrant, matchingstafels, een gezamenlijke Insta-campagne, via de Stichting Collegiale In- en Uitleen, techneeships en door gezamenlijk te investeren in leercultuur. Over de nut en noodzaak was iedereen het eens: als deze uitwisseling slaagt verminderen we niet alleen de uitstroom van vakmensen, maar delen we ook kennis en zorgen we ervoor dat de juiste persoon op de juiste plek terechtkomt.
Anderhalf uur later had iedereen zijn sinaasappelsap en croissantje op en liep men enthousiast en geïnspireerd naar buiten. Een nieuwe werkweek om aan de slag te gaan met het oplossen van het tekort aan vakmensen!