Interview met genomineerde Thomas (theatertechnicus)

Thomas is genomineerd door collega Joost.
Hij heeft hem genomineerd om de volgende reden: '''Thomas neemt de tijd voor uitleg en blijft geduldig. Hij is thuis op de vele vlakken van de theatertechniek.''


Gefeliciteerd Thomas! Kan je iets over jezelf vertellen?
Natuurlijk. Ik ben Thomas, 40 jaar oud en ik werk momenteel als theatertechnicus bij de Stadsschouwburg Velsen in IJmuiden. Ik werk samen met drie collega's, waaronder Joost, die me heeft genomineerd voor dit interview. Ik zit inmiddels zo'n 18 jaar in het vak, met wat tussenpozen. Ik heb destijds een opleiding gevolgd genaamd 'Inspiciënt en Theatertechniek' aan het toenmalige Grafisch Lyceum in Amsterdam, dat nu het Mediacollege Amsterdam heet. De opleiding is nu breder getrokken en heet 'Podium en Evenemententechniek'. Vroeger lag de focus echt op theater en theatertours, terwijl het nu ook evenementen en verhuurbedrijven omvat.

Ik ga echter volgend jaar naar een ander theater, Cool in Heerhugowaard, omdat dat dichter bij mijn woonplaats ligt en praktischer is voor mij, en ook omdat de Stadsschouwburg Velsen voor een verbouwing staat.

Wat vind je het leukste aan je baan?
Wat ik het leukste vind, is het maken van voorstellingen samen met makers, dansers, musicalverenigingen, en acteurs. Het tijdelijke theater dat nu wordt opgezet tijdens de verbouwing leent zich daar minder voor. Het wordt een vast theater met een vaste opstelling en een vast lichtplan, wat voor mij minder interessant is.

Het nieuwe theater is weer een normaal theater met een grote amateurvereniging, veel dansscholen en musicalverenigingen. Er is een nieuwe kleine zaal die wordt gebruikt voor kleinere voorstellingen. Ik hoop daar net als nu veel zelf te kunnen doen en creatief te kunnen zijn, want dat vind ik het leukst.

Dat klinkt goed. Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?
Er zijn eigenlijk drie soorten dagen. Op de onderhoudsdagen ben ik bezig met het opruimen, schoonmaken van lampen, en zorgen dat alles werkt. Op andere dagen komt er een voorstelling binnen met een eigen technische ploeg. Wij faciliteren dan en zorgen ervoor dat alles er zo uitziet zoals het bedacht is door de makers van de voorstelling. Het is altijd een uitdaging om dat zo efficiënt en slim mogelijk te doen. De derde soort dag is wanneer ik zelf de techniek doe, meestal voor amateurverenigingen. Dan moet ik in één of twee dagen een hele voorstelling uit de grond stampen. Dat is een leuke uitdaging waar ik mijn creativiteit kwijt kan.

Dat klinkt erg afwisselend. Vind je dat ook een van de leuke aspecten van je werk?

Zeker! Het is leuk om te horen van bezoekers dat ze de vooruitgang zien en waarderen wat we doen. Het is ook fijn om de waardering te krijgen van mensen die al jarenlang in de schouwburg komen en de verbeteringen zien die we hebben doorgevoerd. Bij amateurverenigingen is mijn rol vaak als lichttechnicus, waarbij ik bepaal hoe het plaatje eruit ziet gedurende de voorstelling. Het is belangrijk voor mij dat ik mijn rol serieus invul, want die verenigingen werken maanden aan hun producties en hebben er veel voor over. Dan wil ik er vanuit mijn expertise ervoor zorgen dat alles er zo goed mogelijk uitziet.

En je bent een zij-instromer, klopt dat?
Ja, ik ben ooit begonnen als ICT'er, maar dat beviel niet. Toen ben ik de theateropleiding gaan doen en later de pabo, waarna ik uiteindelijk weer terug het theater in ben gegaan. Dus ik heb inderdaad een uitstapje gemaakt naar het onderwijs.

En werk je meestal alleen of samen met collega's?
We werken standaard met z'n drieën, maar iedereen heeft zijn eigen vakgebied. In mijn geval doe ik in mijn eentje het licht. Het is fijn om in mijn nieuwe theater straks een andere belichter in de buurt te hebben om mee te sparren en nieuwe inzichten op te doen.

Het klinkt inderdaad goed om te kunnen sparren met collega's. En je noemde ook iets over personeelstekort in het theater. Hoe komt dat volgens jou?
Ik denk dat veel mensen niet goed weten wat werken in het theater inhoudt. Het is meer dan alleen beginnen om half acht ’s avonds. Mijn werk is voor een derde technisch, maar zeker voor twee derde interpersoonlijk en omgaan met andere mensen. Dat maakt het werk zo gevarieerd en leuk.

Wat zou je zeggen tegen mensen die jouw beroep ook willen kiezen, maar nog niet weten hoe en wat?
Dat is lastig omdat het werk zo gevarieerd is. Mensen kunnen een keer meelopen, maar dan moet je wel net een week hebben waarin het werk goed tot zijn recht komt. Het belangrijkste is dat je flexibel bent en bereid om dingen af te maken, ook als dat betekent dat je soms buiten de reguliere werktijden moet werken.

En je moet wel echt een beetje van theater houden, toch?
Absoluut. Je moet een feeling hebben met wat je doet en wat er ’s avonds door de acteurs, muzikanten, of dansers wordt neergezet. Dat maakt je werk overdag veel betekenisvoller. Je werk goed doen en begrijpen waarom je iets doet is essentieel. Het is ook leuk om zelf een voorstelling bij te wonen en te zien hoe mensen reageren op wat je hebt neergezet. Dat geeft echt voldoening.