Vandaag spreken we met het team Specialisten Elektra van Alliander. Jullie zijn genomineerd voor de Slimste Handen van Nederland! Kunnen jullie wat meer vertellen over het team en de samenwerking?
Stephan: Onze hoofdtaak is het lokaliseren van kabelstoringen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat wij niet direct met elkaar samenwerken. Iedereen werkt meestal zelfstandig, behalve bij complexe storingen.
Jerry: Klopt. Als een college ergens vastloopt bij een storing, schakelen onze collega's ons in om elkaar te helpen. Dat is wanneer de samenwerking echt zichtbaar wordt.
Hoe zit het met teamsaamhorigheid?
Jerry: Er is zeker saamhorigheid, maar we werken in verschillende meet-teams. We werken solo en worden opgeroepen bij storingen. We zien elkaar bij werkoverleggen of als we hulp nodig hebben. We zijn hecht omdat we dezelfde taak hebben. Wij zijn het laatste redmiddel voor de monteur. Als de monteur er niet uitkomt, worden wij ingeschakeld.
Hoe ziet een werkdag er voor jullie uit?
Stephan: We worden ingepland voor storingen of gebeld voor urgente gevallen. We gaan naar de werkplek en werken samen met monteurs ter plaatse. Elke storing is anders. We bekijken ter plekke hoe we de storing het snelst kunnen oplossen, samen met de monteur.
Hoe lang hebben jullie ervaring in dit vakgebied?
Stephan: Ik werk 8,5 jaar bij de meetdienst en was daarvoor al een aantal jaren monteur.
Bas: Ik doe dit werk 2,5 jaar en was 11 jaar monteur.
Is het belangrijk om zelf monteur te zijn geweest hiervoor?
Bas: Ja, je moet weten hoe storingen zich gedragen en hoe het werkt om ze te kunnen vinden.
Jerry: Je moet kennis hebben van de opbouw van de kabels.
Wat motiveert jullie om dit werk te doen?
Stephan: Ik haal er passie uit om met een ploegje klaar te staan om problemen van klanten op te lossen. Dat geeft een teamgevoel op de werkplek.
Is die waardering expliciet wanneer jullie anderen bijstaan?
Stephan: Het ligt aan de situatie. Door de klant word je niet altijd gewaardeerd als we in de straat komen rijden, maar binnen het team wel.
Jerry: 9 van de 10 monteurs zijn wel blij als de meetdienst er is.
Bas: Ze waarderen je ook als persoon. Dus die waardering is er zeker.
Hoe motiveren jullie vaak je jongere collega's?
Bas: Dat kan soms lastig zijn. Interesse is belangrijk en dat moet er een beetje in zitten.
Jerry: Ja, op het moment dat je op klus komt bij je jongere collega’s, moet je ze betrekken in het werk en uitleggen wat je doet. Daardoor krijgen ze vertrouwen en motivatie.
Doen jullie buiten werktijd dingen die bijdragen aan het saamhorigheidsgevoel?
Bas: Ja, we zijn laatst begonnen met padellen. We zijn ook weleens wezen vissen. Het contact buiten het werk versterkt de saamhorigheid.
Jerry: Dat soort dingen denk ik dat het wel leuk maakt. Omgaan met je collega's. Kijk, het zijn collega's, maar contact buiten het werk maakt de saamhorigheid beter.
Dat is belangrijk, zeker als werk soms zwaar kan vallen. Hoe gaan jullie daarmee om?
Jerry: Fysiek niet, maar geestelijk kan het zwaar zijn.
Bas: Ik denk dat je jezelf in de gaten moet houden en je netjes aan de arbeidstijden moet houden. Zeker op bepaalde momenten van het jaar kan het druk en hectisch zijn. Als collega's ziek zijn of op vakantie willen, nemen we wachtdiensten van elkaar over. Of je springt bij. Als iemand aangeeft dat het niet meer gaat, dan moet je er voor elkaar zijn.
Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie innovatieve bijdragen?
Bas: We testen nieuwe apparatuur. Jerry en ik hebben een hulpmiddel ontwikkeld voor het opsporen van storingen in kabels voor openbare verlichting. Het hulpmiddel wordt getest en ligt nu bij de gereedschapscommissie.
Stephan: Ik ben druk met het vervangen van de opvolger van de verouderde Pulse Echometer, de ouderwetse BICO. Ik sta in contact met de leveranciers en producenten over de verbeteringen en updates. Ik heb een handleiding geschreven en ben bezig met de laatste testsoftware.
Vallen deze innovaties binnen jullie standaard takenpakket?
Stephan: Ik denk dat dit wel het extraatje is dat wij erbij kunnen doen als meetdienst zijnde. We zoeken altijd naar manieren om ons werk beter en efficiënter te doen en daar valt dit ook onder. Daar maak je je werk makkelijker en sneller mee, waardoor je sneller tot oplossingen komt.
Jerry: Dat geldt natuurlijk ook voor de hele meetdienst. Op het moment dat de verouderde BICO eruit gaat, zo heet dat meetinstrument, niet meer wordt ondersteund zullen we op zoek moeten naar een vervangend apparaat. Dus het is iets heel belangrijks waar Stephan nu mee bezig is. Bas en ik testen deze nu ook zodat we al onze ervaringen en resultaten bundelen en weer in overleg gaan met de leverancier van dit nieuwe meetinstument.
Wat zouden jullie aan de volgende generatie willen meegeven? Om meer mensen met hun handen aan het werk te krijgen?
Stephan: Blijf openstaan voor de techniek en het werk.
Jerry: Veel jongeren die van school af komen, werken het liefst op een kantoor, maar dat is ook niet alles. Het werk buiten is ook erg belangrijk, en leuk. De mensen die dat doen zorgen ervoor dat in alle woningen het licht brandt 24/7.
Bas: Je komt overal. In de regen is het niet zo pretje, maar je staat ook in de zomer. Van midden in de stad tot midden in de weilanden. Het is heerlijk. Buiten. Iedere keer een andere omgeving. Andere collega's om je heen. Ik vind het fantastisch. Ik zou niet binnen vast willen zitten.
Jerry: Nou ja, ik vind het best wel lastig, want we zitten best lang al in het vak. Ik weet ook niet anders, dus ergens is het ook lastig om te vergelijken met een kantoorbaan of zoiets.
Maar wat maakt jullie beroep dan zo mooi?
Jerry: Lekker het buiten bezig zijn. En ik sluit aan op wat Bas zegt, als het mooi weer is, dan is het ook echt prachtig. Maar het mooiste is toch de variatie, je kunt bijvoorbeeld elke dag op dezelfde plek staan, maar toch is het iedere dag anders.
Stephan: Het mooiste voor mij is de variatie, vrijheid, buitenlucht, en het snelle resultaat van je werkzaamheden. En dat in een gevarieerde, wisselende en soms chaotische, maar altijd interessante omgeving!