Gefeliciteerd met je nominatie Habib, hoe was het om zo verrast te worden?
Ik had het niet verwacht, ik dacht: ik kom hier gewoon voor een interview. Ze hadden het goed bedacht, want ik vond het best logisch: een nieuw pand, dan ook een nieuwe website. Ik had mezelf ook niet voorbereid. Het was de eerste keer dat ik in het nieuwe pand kwam, dus ik heb gelijk even snel rondgekeken. Maar toen ik de kamer binnenkwam waren er veel meer mensen dan ik had verwacht. Ik kreeg te horen dat ik genomineerd was en waarom. Dat kon ik wel waarderen.
Zou je misschien iets over jezelf willen vertellen?
Ik ben Habib. bijna 27 jaar. Ik ben al anderhalf jaar getrouwd. In mijn vrije tijd doe ik aan sport en draai ik, ben ik dj. Urban, Moombahton is echt mijn stijl, maar als mijn vrienden of familie een feestje hebben draai ik gewoon wat zij leuk vinden.
DJ je vaak?
Voordat ik bij ASSET Rail kwam wel eigenlijk. Bij mijn vorige werkgever werkte ik bewust maar 3 dagen, zodat ik meer op het draaien kon focussen. Maar ja, op een gegeven moment krijg je natuurlijk verantwoordelijkheden, word je wat ouder en worden andere dingen belangrijker. Dus ik draai nog wel, maar nu meer als hobby.
Zou je willen vertellen wat jou werk/functie inhoudt?
Ik ben hoofdmonteur bij de tak seinwezen van het spoor. Mijn werk is best wel breed, maar Ik houd mij vooral bezig met onderhoud en oplossen van storingen van de spoorwegovergangen, de wissels, de seinen en de treindetectie (het automatisch detecteren van spoorbezetting, om vast te stellen waar de treinen zich bevinden; noodzakelijk voor spoorbeveiliging en besturing van het spoorverkeer).
Hoe ben je bij ASSET Rail terechtgekomen?
Ik was gestopt bij mijn vorige werkgever. Ik werkte daar als programmeur, een kantoorbaan en dat bleek niets voor mij. Dus toen was de vraag: wat wil ik dan eigenlijk wel doen? De vader van een vriend van mij die ook bij ASSET Rail werkt als uitvoerder bij het Seinwezen stelde voor om een keer mee te lopen. Dat heb ik gedaan, ik vond het werk heel interessant, echt iets wat bij mij past. Ik heb altijd al aan elektra gezeten. En dit is een beetje die ouderwetse elektra, niet het nieuwe met PLC's en zo. Dat vind ik juist leuk. Inmiddels bijna vier jaar geleden ben ik bij ASSET Rail begonnen. Daarna ging het eigenlijk allemaal heel snel en ben ik in een versneld traject terechtgekomen. En na bijna twee jaar ben ik hoofdmonteur geworden.
Wat houdt zo’n versneld traject in?
Ik ben opgeleid bij Railcenter, dat is één school voor de hele spoorbranche in Nederland. Daar wordt je opgeleid op basis van waar je zit, in welke tak van de spoorwereld. Om te kunnen werken bij het Seinwezen moet je veel cursussen volgen omdat we heel veel verschillende technieken hebben binnen het spoor. Het is bij ons heel simpel, voor de veiligheid mag je nergens aanzitten als je niet de juiste cursus hebt gevolgd. Aan elke techniek is een eigen cursus verbonden. Je hebt in ons werk mensenlevens in je handen. Als je simpel gezegd een draad verkeerd omdraait, kan er in de spoorwereld heel veel verkeerd gaan. Overal zitten ook acceptatie protocollen aan en dat moet je gewoon allemaal leren. Normaal gesproken duurt het minimaal vijf, zes jaar tot je hoofdmonteur kan worden. Je moet een hoop kennis opdoen en veel storingsdiensten draaien. Bij mij is allemaal heel snel gegaan. Ik pikte de benodigde kennis snel op en ik kon snel het verband tussen de cursussen en het werk buiten leggen.
Dus de mogelijkheid is er bij ASSET Rail om een versneld traject te volgen?
Ja, zeker weten. En ik denk bij ASSET Rail ook meer dan bij andere bedrijven binnen de spoorbranche. Dat is het mooie van het Railcenter. Wij noemen dat ook een beetje het babbelhoekje. Je komt allemaal mensen van andere spoorbedrijven tegen en dan wordt er met elkaar over de werkgevers gesproken. Zo heb ik gemerkt dat het bij ASSET Rail wel beter geregeld is dan bij andere bedrijven. Daarom stappen mensen, nadat ik ze gesproken heb, best regelmatig over naar Assetrail.
Je bent een goede ambassadeur voor ASSET Rail.
Ja, ik vind dat gewoon belangrijk. Vooral voor jonge mensen, die nog de drive hebben om te leren en die nog veel willen bereiken. Dan moet je iemand niet proberen klein te houden of tegen te houden, omdat het altijd al zo was in de spoorwereld. En dat is het mooie bij ASSET Rail, die helpen je verder als je dat wilt. De weg is er en de deuren staan altijd open.
Rosa (HR medewerkster) vult aan:
Nu lijkt het misschien alsof heel veel mensen de kans krijgen om een versneld traject te doen en binnen twee jaar hoofdmonteur te worden, maar het is echt uitzonderlijk dat Habib dit op zo'n niveau heeft kunnen doen. Er zijn genoeg junior-monteurs die al 2 jaar in dienst zijn, en nog steeds junior zijn. En dat is helemaal niet vreemd omdat het werk echt hele complexe technieken bevat die je niet op school kunt leren maar alleen intern. Dus dat Habib het zo snel en zo goed heeft opgepakt is echt wel uitzonderlijk.
Wat maakt ASSET Rail een goede werkgever?
Toen ik hier kwam werken, werkten we nog met dikke klappers en met papieren en alles. Ik dacht natuurlijk gelijk als jonge geest: dat kan veel beter. En dat zag het bedrijf dus zelf ook. En het mooie aan ASSET Rail is dat we heel erg innoveren. We komen met nieuwe apps waardoor het werken buiten niet alleen makkelijker wordt maar ook voor mij en de nieuwe generatie werknemers fijner wordt om te werken. Wij zijn met apps opgegroeid. Het bedrijf staat niet stil. Het is nog een jong bedrijf. Volgens mij bestaan we nu 15 jaar of zoiets, niet zo heel lang in ieder geval. Ik vind het heel fijn om bij een bedrijf te werken dat niet stilstaat, dat probeert te groeien en het werkproces makkelijker probeert te maken. Ik vind de techniek leuk en daarom werk ik bij Assetrail, maar dat alles eromheen maakt het werk nog leuker.
Je bent nu hoofdmonteur. Wat is jouw ambitie voor de toekomst?
Ik werk nu graag in de buitendienst. Mocht ik ooit weer naar binnen willen, dan kan ik altijd nog als werkvoorbereider/uitvoerder doorgaan. Eigenlijk wil ik van alles wat meepikken om mezelf beter te kunnen ontwikkelen. Dus ik denk dat de eindstap ergens bij technisch specialist ligt.
Wat houdt dat in, technisch specialist?
Technisch specialist betekent dat je alles van het seinwezen afweet, alle takken van het seinwezen goed kent. Nu hebben we mensen binnen de groep die wel alle cursussen hebben gevolgd, maar ondanks dat vooral goed zijn in hun eigen dingetje. Omdat het iemand beter ligt, of omdat hij er vaker storing in heeft gehad. Als je een jaar lang geen storing hebt gehad in een specifieke techniek, ondanks dat je wel de cursus hebt gevolgd, moet je er toch weer opnieuw inkomen. Een technisch specialist heeft zich dus gespecialiseerd in alle technieken en kan dan collega’s ondersteunen. Dat lijkt me wel wat.
In de onderbouwing van je nominatie staat dat je iemand bent die vaak gaten in het storingsrooster opvult. Is dat iets wat je speciaal aanspreekt, die storingsdiensten?
Ja. Storingsdiensten vind ik het leukste om te doen. Misschien raar, want de meesten vinden de storingsdienst helemaal niet leuk. Maar ik heb nog geen kinderen en ben nog flexibel.
Ik draai bijna elke week een storingsdienst. Dat doe ik omdat het me uitdaagt. Ik heb aan het begin van mijn traject heel veel geleerd van de storingsdiensten. Je kan dan heel diep de techniek in gaan. Als ik een uitdaging heb, dan vind ik het werk leuk. Als je op een gegeven moment alleen maar dezelfde dingen blijft doen, vind ik het minder leuk en dan kan je jezelf ook minder ontwikkelen. Met de storingsdiensten word je met elke nieuwe storing uitgedaagd: “Hoe moet ik de storing aanpakken? Is het hetzelfde als de vorige keer?” Om het op te lossen moet ik echt de techniek induiken en dat vind ik gewoon heel leuk.
Je ontwikkelt jezelf dan ook steeds verder in de techniek waar je de storing in hebt. Dus je stopt eigenlijk nooit met leren. Elke keer is het wel net wat anders of is er net een andere situatie waardoor je de storing moet aanpakken.
Zou je andere mensen aanraden om hetzelfde werk te gaan doen als jij doet?
Als je technisch bent, dan zou ik het zeker aanraden, omdat je kan blijven door ontwikkelen. Het stopt nooit, er komen altijd nieuwe technieken bij. En wat ik ook heel fijn vind bij Asset Rail, is dat je veel eigen verantwoordelijkheid hebt. Er is geen leidinggevende die jou aanstuurt en vertelt wat je moet doen. Je bepaalt zelf, je moet zelf nadenken over wat je gaat doen. Elk mannetje is zijn eigen leidinggevende. En als team werken we heel goed samen. Maar als je alleen bent of met twee personen, dan werkt het ook gewoon heel goed.
Wat heb je nodig om bij Asset Rail te kunnen gaan werken?
Als je over het seinwezen praat, dan moet je zeker gemotiveerd zijn om te leren. Want we zitten ook echt veel op school en je moet een technische achtergrond hebben. Je moet wel echt willen, dat is eigenlijk het belangrijkste.
Je moet die technische achtergrond dus wel al hebben? Je kan niet als zij-instromer starten?
We hebben wel mensen die als zij-instromer binnengekomen zijn omdat ze het heel graag wilden. Als je echt gemotiveerd bent, dan kan het zeker wel. Maar het is wel makkelijk als je een elektrotechnische achtergrond hebt.
Denk je in algemene zin dat technische vakmensen genoeg waardering krijgen?
Dat is lastig te zeggen, maar ik denk dat er de laatste jaren meer waardering is gekomen. Want ik weet dat mijn ouders vroeger zeiden: je moet een hbo-opleiding volgen, je moet engineer worden, je moet dit en dat. Ik denk dat een kantoorfunctie belangrijk is, dat management belangrijk is. Maar ik denk dat wij net zo belangrijk zijn. Aan de ene kant worden we genoeg gewaardeerd, maar aan de andere kant denk ik dat er toch ook nog wel wat meer te waarderen valt eigenlijk.
Hoe kijken jouw ouders nu naar jouw carrière?
Heel goed. Mijn vader is ook heel technisch. Hij is in Nederland begonnen als lasser. Als klein kind liep ik weleens met hem mee. Mijn vader is nu directeur geworden van het bedrijf waar hij ooit lasser is geweest. Ik heb die technische achtergrond heel erg van mijn vader meegekregen. Hij is trots op mij, op wat ik heb bereikt en wat ik doe.
Is er nog iets wat je mee zou willen geven aan jonge mensen die nu hun studiekeuze overwegen of die misschien zelfs wel de technische sector in zouden willen?
Ja, durf de stap te nemen. Dat is denk ik het belangrijkste. Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen, als je uitgedaagd wilt worden, dan moet je zeker in de technische sector gaan. De technische sector staat nooit stil. Je blijft groeien en je kan jezelf blijven ontwikkelen.
Dit interview is afgenomen in het kader van het project De Slimste Handen van Gelderland. Dit initiatief wordt georganiseerd door CrossOver en is voortgekomen uit het landelijke project De Slimste Handen van Nederland, met de WENB als oprichtende partner.